
▼جتنما▲
راهنمای سرور مرکزی
-
توضیحات:
در این حالت میتوان هر تعداد جت نما را با دو رشته سیم، به یکدیگر متصل کرد! و از یک نقطه همه جت نماها را کنترل کرد!
-
ملزومات:
- تعدادی جت نما
- دو رشته سیم
-
نکات:
- توجه شود که برای کنترل بقیه جت نماها، به هیچ دستگاه ثانویه ای احتیاج نیست! کافی است یکی از جت نماها را به عنوان سرور تنظیم کنید!
- با 4 کلید جت نمایی که به عنوان سرور تنظیم شده است میتوان بقیه جت نماها را انتخاب کرد و محتوای مورد نمایش آنها را کنترل کرد و تغییر داد!
- میتوان با اتصال کیبرد به جت نمایی که به عنوان سرور انتخاب شده است، بقیه جت نماها را انتخاب کرد و به طور کامل آنها را کنترل کرد! از طریق کیبرد هر نوع کنترلی روی جت نمای انتخاب شده وجود دارد! حتی میتوان پیام جدیدی را در آن تایپ کرد!
- در واقع جت نماها در این حالت ،تشکیل یک شبکه یا باس RS485 را با یکدیگر میدهند!
-
اجرای سرور مرکزی:
- در تنظیمات جت نما گزینه ای وجود دارد تحت عنوان: «آدرس باس RS485» که باید برای تک تک جت نماها، جداگانه تنظیم شود!
- از آنجا که هر جت نما، روی شبکه از طریق همین «آدرس باس» انتخاب و شناسایی میشود، نباید این آدرس تکراری باشد و باید برای هر جت نما، منحصر به فرد باشد!
- آدرس میتواند هر عددی بین 1 تا 249 باشد! اما بهتر است که اعداد پشت سر هم و با توجه به موقعیت مکانی جت نماها انتخاب شوند!
- پشت هر جت نما ترمینال کوچکی با برچسب A-B وجود دارد! برای ایجاد شبکه، باید توسط دو رشته سیم، همه نقاط A به هم، و همه نقاط B نیز به هم، وصل شوند!
- هر چند اتصال توسط هر نوع سیمی برقرار میشود! اما قویّا توصیه میشود که از ذوج سیم تابیده استفاده کنید! در صورت استفاده از ذوج سیم تابیده، نویزپذیری سیستم به شدت کاهش پیدا میکند! و میتوانید فاصله بین جت نماها را تا هر مقدار افزایش دهید!
- در هر لحظه باید فقط یک جت نمای فعال به عنوان سرور تنظیم شده باشد! تعداد بیشتری میتواند وجود داشته باشد، اما نباید همزمان اقدام به ارسال اطلاعات کنند!
- برای تبدیل هر یک از جت نماها به سرور مرکزی، در صورت استفاده از کیبرد، نیاز به تنظیم خاصی نیست! فقط کافی است کیبرد را به یکی از جت نماها متصل کنید و کلید F4 را کلیک کنید! این عمل جت نما را به سرور مرکزی تبدیل میکند و میتوانید با وارد کردن آدرس سایر جت نماها به آنها متصل شوید و آنها را کنترل کنید!
- برای تبدیل یک جت نما به سرور مرکزی، بدون استفاده از کیبرد، باید به تنظیمات آن مراجعه کرد و گزینه «انتخاب به عنوان سرور» را فعال کرد!
-
سرور مرکزی با استفاده از کیبرد:
- همانطور که گفته شد، هر جت نما با اتصال کیبرد و زدن کلید F4 به سرور مرکزی تبدیل میشود! و از شما میخواهد تا آدرس جت نمای مقصد را وارد کنید!
- وارد کردن آدرس، هم با کلیدهای عددی و هم با کلیدهای «چپ و راست» امکان پذیر است!
- پس از وارد کردن آدرس، با زدن کلید Enter به جت نمای مقصد متصل میشوید و از آن پس همه دستوارت کیبرد به جت نمای مقصد منتقل میگردد! و دقیقا مانند حالتی است که کیبرد مستقیما به جت نمای مقصد متصل باشد!
- توجه شود! در این حالت همه دستورات کیبرد به جت نمای مقصد منتقل میشوند! و جت نمای سرور هیچ درکی از آنها ندارد! جز کلیک کردن مجدد F4، که برای بازگشت از این حالت به کار میرود!
- با زدن مجدد کلید F4، کنترل کیبرد از جت نمای مقصد قطع و به جت نمای سرور باز میگردد! در این حالت میتوانید با وارد کردن آدرس دیگری، جت نمای دیگری را انتخاب و کنترل کنید و یا با زدن کلید ESC از مد سرور مرکزی خارج شوید، و جت نمای سرور را به حالت کار عادی خود بازگردانید!
-
سرور مرکزی با استفاده از کلیدهای پشت جت نما:
- قبلا اشاره شد، برای تبدیل جت نما به سرور مرکزی بدون استفاده از کیبرد، باید گزینه «انتخاب به عنوان سرور» در تنظیمات جت نما، فعال شود!
- جت نمایی که این تنظیم روی آن صورت گرفته باشد! هیچ تفاوتی با بقیه جت نماها ندارد و پس از روشن شدن در حالت کار عادی قرار دارد! تنها تفاوت این است که: حالت اولیه کلیدهایش برای انتخاب و کنترل سایر جت نماها به کار میرود!
- با وارد کردن آدرس جت نمای مقصد (با استفاده 4 کلید) و متصل شدن به آن، از آن پس دستورات کلیدهای جت نمای سرور، به جت نمای مقصد منتقل میگردد! دقیقا مثل حالتی که با کلیدهای خود جت نمای مقصد کار میشود!
- از آنجا که کلید ریست در این حالت منتقل نمیشود! کنترل کلیدها به تغییر محتوای نمایش (در حین کار عادی) محدود میشود!
- برای بازگشت کنترل به جت نمای سرور، کافی است کلیدهای K1 و K4 همزمان زده شوند!
- در این حالت میتوانید با وارد کردن آدرس دیگری، جت نمای دیگری را انتخاب و کنترل کنید و یا با نگه داشتن کلید K3 از مد سرور مرکزی خارج شوید، و جت نمای سرور را به حالت کار عادی خود بازگردانید!
عملکرد کلیدها در حالت سرور مرکزی:
- ورود به حالت سرور مرکزی: کلید K1 یا K2 (تق)
- افزایش آدرس مقصد: کلید K1 (تق یا نگه)
- کاهش آدرس مقصد: کلید K2 (تق یا نگه)
- اتصال به جت نمای مقصد: K4 (تق)
- بازنشانی آدرس: K3 (تق)
- بازگشت به حالت کار عادی: K3 (نگه)
از آنجایی که حالت اولیه کلیدهای سرور مرکزی برای انتخاب و کنترل سایر جت نماها به کار میرود و کنترلی روی خود جت نمای سرور ندارد! برای کنترل محتوای خود سرور مرکزی میتوان «در حین کار عادی» کلیدهای K2 و K3 را به طور همزمان زد و تنظیم سرور مرکزی را تا ریست بعدی غیر فعال کرد! در این صورت دستورات کلیدها به خود جت نمای مرکزی اعمال میشود!
-
ایجاد WiFi مرکزی:
- برای محقق ساختن WiFi مرکزی (گزینه سوم در بخش WiFi) لازم است که یک رابط WiFi مرکزی تهیه شود و نقاط A و B رابط، با سیم به نقاط A و B باس متصل شود! با وصل کردن تغذیه رابط، میتوان از آن برای کنترل هر یک از جت نماهای متصل به باس بهره برد!
- در نرم افزار کنترل جت نما از طریق WiFi، امکان وارد کردن آدرس برای انتخاب جت نمای مقصد وجود دارد!
-
سایر نکات:
توجه شود که حالت کنترل 4 کلیدی را از طریق کیبرد نیز میتوان فعال کرد! همچنین 4 کلید پشت جت نمای سرور در این حالت، با کلیدهای جهتی کیبرد، شبیه سازی شده اند!